Höstens program 2023

Utflykt med Fornminnesföreningen till Nya Älvsborg

17 september 2023 kl. 10:00 – 15:00

Uppsamling innan avgång vid Lilla Bommens torg kl. 9:40

Vi fortsätter fira att Göteborg fyller 400 år genom att besöka Nya Älvsborgs fästning som ligger i inloppet till Göteborgs hamn. Fästningen uppfördes under 1600-talet och här kan du ta del av stadens historia, inte minst alla de gånger den danska flottan gått till angrepp.

Vi åker med Strömma Kanalbolag söndagen den 17:e september, avgång från Lilla Bommen kl. 10 och hemresa kl. 14:20. Båtturen tar ca 40 minuter.

Guidning ingår i båtresan och på Nya Älvsborg erbjuds digital guidning. Härtill kommer även våra egna arkeologer berätta om arkeologiska undersökningar som gjorts i anslutning till platsen.

Ta gärna med eget fika, eller besök cafét på ön som erbjuder enklare lunchrätter.

Utflykten kostar 170 kr per person. Anmäl dig senast onsdag 13 september till: info@fornminnesforeningen-gbg.se. Ange ditt namn och telefonnummer.

Föreningen har 30 bokade platser på färjan. När vi bekräftat att du fått en plats, ska betalningen vara inne senast torsdag 14 september.

Swish: 123 023 85 19 Plusgiro: 243072-6

Åter till Gamla Älvsborgs fästning: visning och fornvårdsinsats

11 oktober 2023 18:00 – 20:00

Uppsamling nedanför fästningen, adress Klippan 1G
Guide: Mats Sandin, arkeolog vid RIO Göteborg

Fornminnesföreningen bjuder in medlemmarna till visning av slottsruinen Gamla Älvsborg i Klippan, Kungsladugård. I våras höll Mats Sandin ett populärt föredrag om Gamla Älvsborgs fästning vid en vandring nere i Klippan – nu har medlemmarna en ny möjlighet att höra honom berätta om denna spännande plats, befästningens uppbyggnad och funktion uppe på själva fästningsberget.

Vid samma tillfälle kommer vi att göra en fornvårdsinsats där vi plockar skräp och snyggar till vid fästningslämningen (fornminnesföreningen står för sopsäckar!).

Observera att vägen upp till fästningsklippan går uppför en brant trappa.

1500-talets mat och matkultur

I början av november

Programpunkten för november kommer behandla matkultur under 1500-talet. Vad åt man och hur åt man på Gamla Älvsborg?

Vi återkommer med exakt datum och föreläsare under hösten. Vi uppdaterar information löpande på vår hemsida, samt skickas information ut till våra medlemmar via e-post under hösten.