Vandring i forntidslandskapet i Floby, 28 mars

Årets första forntidspromenad, tillsammans med Fornminnesföreningen i Göteborg, sker i Floby i Falköpings kommun. Vi kommer vandra cirka fem kilometer i ett mycket intressant kulturlandskap med många fornminnen och ett säreget stenmurslandskap från klockan tio på förmiddagen till klockan två på eftermiddagen. Ingen deltagaravgift tas, men egen tågbiljett måste köpas och bekostas av varje enskild deltagare (om man vill åka med egen bil, samlas vi vid Floby station kl 10.00), väl anpassade kläder och skor behövs för vandring ute markerna och egen fika medtas (tid ges för två fikastunder, i trädgården i Alphems Arboretum respektive vid en kvarnmiljö vid Grisslebäcken).

Samling inför avresa lö 28/3 2020, kl 08.30

Mötesplats: Västtrafikbutiken, Drottningtorget, Göteborg.

Hemkomst lö 28/3 2020, kl 15.00

Ingen föranmälan behövs!

En av två domarringar till beskådan vid Flobyvandringen, vid sidan av flera järnåldersgravfält och stora bronsåldersrösen.

Bronsåldersröset Faxerör är det mest imponerande fornminnet i Flobytrakten. Enligt sägnen vilar här kung Faxe, som var en lokal storman. I närheten finns ytterligare ett stort bronsåldersröse, en skadad skeppssättning, en torpruin, en hålväg, två järnåldersgravar, en domarring och ett femstenarör, som är ett gammalt gränsmärke.