Denna gång behandlar Fynd profiler i västsvensk arkeologi. Här presenteras ett antal personer, professionella arkeologer såväl som amatörer, vilka alla varit verksamma i Västsverige.

Artiklarnas rubriker: Axel Emanuel Holmberg och Lennart Åberg om den bohuslänska forntiden, Gustaf Henrik Brusewitz: Le Art et l´Histoire, Wilhelm Berg, järnvägstjänstemannen och medeltidsarkeologen, Arkeologerna som inte stannade, Bohuslänska hällristningsforskare, Georg Sarauw - botanikern som blev arkeolog, Johan Alin - fornminnesinventerare och stenåldersforskare, Västgötaforskaren Karl Esaias Sahlström, Elof Lindälv och forntiden, Arkeologen Hjalmar Larsen, Ett vägskäl i västsvensk arkeologi - om museichef Nils Niklasson, John Bunyan Johansson - en sann amatör, Tinnberg och Gaebel - två förgrundsfigurer inom insjöarkeologin, Stenåldersforskaren Åke Fredsjö - några minnen, Carl-Axel Moberg - arkeologen som inte låter sig klassificeras.

Utgivare är Fornminnesföreningen i Göteborg och Göteborgs Stadsmuseum.

Titel Fynd 1-2/2000
Författare