Vårresa i Västergötland 2019

Inlägget för vårresan är skriven av deltagaren Lil Reimarsdotter:

Harri Blomberg prickade av oss på Drottningtorget och vi fick som vanligt en detaljerad beskrivning och bra infomation kring våra resmål. Ljungskilebuss tog oss till Götala herrgård där västgötaguiden Ewert Jonsson anslöt. Harri höll först föredrag om den finländska militärsläkten Adlercreutz och sedan åt vi en god lunch. Vi fortsatte till minnesstenen över Västgöta regemente vid Axvalla hed och till Garnisonsmuseet i Skaraborg. Bussen körde oss sedan till Kungslena kungsgård och kyrka. Ytterligare en fantastisk plats med milsvida utsikt. Där fanns också en minnessten över slaget vid Lena 1208. Efter detta rullade vi till gravfältet i Dimbo, Västergötlands största gravfält. Djupa hålvägar och mäktigt gravfält. Därefter for vi till Hellidens slott i Tidaholm där vi njöt av en trerättersmiddag och på kvällskvisten höll Ewert Jonsson föredrag om Vägar till Sveriges kristnande. Nästa morgon tog vi oss till Suntaks gamla kyrka. En otroligt vacker medeltidskyrka på ytterligare en fantastisk plats. Vi fortsatte till Härja kyrka och därefter till Falks grav på Hökensås som är en horst i Habo kommun. Mycket speciell natur i detta naturvårdsområde. Efter detta tillbaka till Hellidens slott för ytterligare en god lunch och så fortsatte vi till Forsby kyrka, sveriges äldsta daterade kyrka - det är inristat i korets vägg när den invigdes. Vi fortsatte till den magiska skeppssättningen – eller är det verkligen det – Askeberga. Den är imponerande och vi fick använda vår fantasi och tänka oss att sjön Östen (Odens sjö) hade högre vattenstånd och gick ända fram till platsen. Vi åkte därefter förbi Vads kyrka alldeles i närheten – där det förr hade varit ett – just det – stort vad. Stenarna vittnar om att det just där var grunt och möjligt att vada över. Vi passerade gården Vaholm och den övertäckta träbron Vaholms bro som går över Tidan.

Sprängfyllda av information och intryck avslutade vi med Våmbs kyrka som Sankta Elin av Skövde har uppfört. Kvällsfika på Götala herrgård och tack Harri Blomberg för fantastiskt välplanerade resor!