Sommarresan 2012

Veckoslutet den 17-19 augusti 2012 åkte Fornminnesföreningen i Göteborg på en medlemsresa till Åland för att bekanta oss med några av ögruppens största arkeologiska och historiska sevärdheter. Vi besökte då bland annat Kungshögarna i Godby; Saltvik - Ålands centralplats under vikingatid och tidig medeltid med en medeltidskyrka omgiven av flera stora gravfält i Ålands rikaste järnåldersbygd; medeltidsborgen Kastelholm med fängelset Vita Björn och friluftsmuseet Jan Karlsgården som under senmedeltiden och Vasatiden var ofta i händelsernas centrum; Sunds medeltidskyrka med Wennikorset; ruinerna av den ryska befästningen Bomarsund som under Krimkriget 1854 anfölls och förstördes av en brittisk-fransk flotta; Finströms medeltidskyrka med släktgravar åt präst- och lärdomssläkter som von Knorring och Sonck, samt Ålands museum i Mariehamn där vi fick en samlad bild av åländsk historia, kultur och konst. Sommarresan gav även möjlighet att njuta av vackra skärgårdsvyer, åländsk landsbygd och samkväm med andra föreningsmedlemmar. Vi hade bekvämt boende och god mat på Ålands folkhögskola i Finströms kommun, drygt 2 mil från Mariehamn.