Förhistoriens Skara - Höstresan den 29 september 2012

På årets höstresa bekantade vi oss med Skarabygdens arkeologiska sevärdheter, från tiden före biskopsstaden Skaras tillkomst omkring år 1000. Dagsresan inleddes med ett besök på den nya forntidsutställningen "Mellan is och eld" på Västergötlands museum, där vi även fikade och gavs tid att i lugn och ro att se andra intressanta utställningar. Därefter fortsatte vi till Brunsbo äng och det forna jarlssätet Järnsyssla alldeles öster om staden, där vi hittade spåren av stormännens hållpunkter i det västgötska landskapet. Fornminnesmiljön var rik på stora forngravar, gravfält och spår av dagligt liv i fordom. Middagen åts på den gamla biskopsgården Brunsbo, där värdparet Gunilla och Mats Olausson underhöll oss med god mat, men även goda historier från den tid då Skara stifts biskopar bodde på Brunsbo från början av 1400-talet till 1935. Efter middagen fortsatte vi mot det närbelägna Götala där alla götars ting hölls. Där besöktes Tempelbacken, men även kungsgården och den tusenåriga färdvägen och gravfältet vid Stora Taskevadet, innan hemfärden mot Göteborg.