Sommarresa till Kinnekulle

Sommarens resa blir en dagstur till det blommande berget Kinnekulle i Västergötland, där vi kommer guidas av Ewert Jonsson, en av Västergötlands kunnigaste guider. Han kommer att guida oss runt i kulturlandskapet med stopp i Husaby kyrka och biskopsborg, där vi även fikar i byns hembygdsgård. Därefter fortsätter vi till Flyhovs hällristningar och Österplana hed med sitt alvarlandskap och många säregna växter. Uppe på Högkullen beser vi den vidunderliga utsikten, samt spisar en trerätters buffélunch på Kinnekullegården.

På eftermiddagen bekantar vi oss med gårdarna – Hällekis säteri, Råbäck, Trolmen, Hjälmsäter och Blomberg – vid sjön Vänern, innan vi förflyttar oss till Årnäs för att bese borgen Aranäs. Vi avslutar sensommardagen vid Forshems kyrka, den enda kyrkan i Norden som är tillägnad Kristi grav, med stenreliefer från 1100-talet och ett stenmuseum med liljestenar. Tid kommer att ges till att äta egen medhavd eftermiddagsfika.

Resans pris 495:-

I priset ingår bussresa, guidning, förmiddagskaffe, buffélunch med dryck och inträdesavgifter.

Avresa lördagen 19/8, kl 09.00.

Mötesplats: Clarion Hotel Post, Drottningtorget i Göteborg.

Hemkomst senast kl 21.00.

Sista anmälningsdag per brev till Fornminnesföreningen är onsdagen den 12 juli 2017. Fornminnesföreningen i Göteborg, Postgatan 8A, 411 13 Göteborg.