VIKTIG INFORMATION INFÖR VÅRENS FÖRELÄSNINGAR

Vi är mycket glada att kunna meddela att Fornminnesföreningen i Göteborgs föreläsningskvällar under våren 2018 kommer att hållas i Wallenstamsalen på Göteborgs stadsmuseum.

Som ni säkert vet har föreningen ett långt förflutet av samarbete med Göteborgs stadsmuseum, och före dess med Göteborgs arkeologiska museum. Vår tidskrift Fynd ges sedan länge ut i samarbete med Göteborg stadsmuseum. Att nu även kunna ha våra föreläsningskvällar under museets tak känns väldigt roligt!

För er som tidigare inte har besökt Göteborgs stadsmuseum så ligger det ett pilskott från kommunikationsknutpunkten Brunnsparken, längs med hamnkanalen. Adress är Norra Hamngatan 12. På museet kan du ta del av utställningar om stadens historia och förhistoria. Ett besök i utställningarna kan verkligen rekommenderas.

Entré på Stadsmuseet

För att besöka museet (och våra föreläsningar) behöver du lösa entré. Entré för ett besök kostar 60 kronor, men bäst är att köpa museets årskort för endast 100 kronor. Med ett sådant får du entré till museet under ett helt år. I årskortet ingår även entré till Göteborgs konstmuseum, Sjöfartsmuseet Akvariet och Röhsska museet*.

Det är även fri entré på museet för den som har s.k. Seniorkort (gäller för personer folkbokförda i Göteborg från och med året som hen fyller 65 år) Seniorkort kan hämtas ut i receptionen mot uppvisande av giltig legitimation. Även för barn och ungdomar under 25 år gäller fri entré.

Varmt välkomna till vårens föreläsningar.

PS. Ni vet väl att alla medlemmar i Fornminnesföreningen i Göteborg har 20% Göteborgs stadsmuseums museibutik?

*Sjöfartsmuseet Akvariet stänger för ombyggnation september 2018 och öppnar igen 2021. Röhsska museet är tillfälligt stängt och öppnar igen under hösten 2018.

Bild: Göteborgs stadsmuseums hemsida.