Forntidspromenad - gravfältet vid Kallerhamn

Beläget vid Nordre älv på Hisingen, vid Kallerhamns udde, ligger gravfältet Kyrkogårdarna. I början på 1990-talet gjordes en omfattande dokumentation. Bakom arbetet stod Göteborgs stadsmuseum tillsammans med medlemmar från Fornminnesföreningen i Göteborg och studenter från Göteborgs universitet. Gravarna ritades in och beskrevs i detalj. Området växte - här upptäcktes en ny boplats. I älven pågick marinarkeolog i sökandet efter eventuell pålspärr. Samtidigt undersöktes och grävdes två gravar.

Ni hittar hit genom att ta buss 37 från Hjalmar Brantingsplatsen till hörnet av Brunnstorpsnäsvägen / Kornhalls vägen. Strax innan Kornhalls färjeläge och kiosken. Här står arkeolog och möter upp. Med bil åk via Tuve, Säve ner mot Kornhalls färja. Vid busshållplatsen strax innan Kornhalls färja står personal från museet och tar emot. Vi tar gemensamt en promenad på lite över ca 10 min från busshållplatsen till gravarna vid foten av älven. Medtag gärna egen fika.

Ingen föranmälan behövs. Visningen tar ca 1,5 -2 tim. Välkomna till en unik plats och visning.

Samararrangemang med Göteborg stadsmuseum och Fornminnesföreningen i Göteborg.