Vårresa till Bullarebygden

Årets vårresa gick till Bullarebygden, en resa längs med de vackra Bullaresjöarna och in i skogsbygdens djupa skogar. Vi guidades av Elisabeth Bülow.

Vårt första stopp var för morgonkaffe på Folkets hus i Hällevadsholm och ett besök vid Thomas Thorilds minnesplats. Thorild föddes 1759 på gården Blåsupp i Hällevadsholm och kom att bli en känd författare och filosof. Därefter besökte vi det sägenomspunna och suggestiva gravfältet vid Stenehed. Efter dessa besök i Hällevadsholm begav vi oss genom djupa skogar in mot Flötemarken. Där besökte vi Flötemarken gårdsmuseum. Förutom en lanthandel och byggnader och bruksföremål från 1800-talet och framåt som visar på livet i skogsbygderna finns där något oväntat – ett Ikeamuseum. Efter detta begav vi oss in i 1950-talet och åt lunch på nostalgirestaurangen Nellies Place i Vassbotten. Efter lunchen reste vi utomlands och till Älgafallet som är Bohusläns högsta vattenfall med 46 meters fallhöjd. Fallet utgör gräns mot Norge. Resan avslutades i Naverstad och Naverstads medeltidskyrka och gravfält