Sommarresa till Danmark 2013

På sommarresan 2013 åkte vi till Vendsyssel, norra Jylland för att bekanta oss med Danmarks näst största ö och några av dess största arkeologiska och historiska sevärdheter, men fick även möjlighet att njuta av vackra kustmiljöer i Skagerrak och Kattegatt. God dansk mat och varandras sällskap blev det på Danhostel Blokhus-Hune under vår vistelse i detta betagande kustsamhälle på Vendsyssels västkust. Den lilla kustorten Blokhus är idag mest känd för sitt badliv, men var dessförinnan ett sjöfartssamhälle med rättigheter alltsedan 1600-talet för handel med Norge över Skagerrak.

Under tre dagars tid besökte vi Bangsbo fort och herrgård; intressanta arkeologiska gravar och huskonstruktioner från sten-, brons- och järnåldern i Flade och Gærums socknar, som kom att varvas med besök i den medeltida kyrkan i Hune, känd för att husera Hune-stenen, en av Vendsyssels två kända runstenar; samt en eftermiddag på biskopssätet och klostret i Børglum, på 1130-talet huvudsäte för Danmarks nordligaste stift och vars domkyrka började uppföras i början av 1200-talet. Biskopen knöt till sig kaniker från premonstratensorden, som invid domkyrkan byggde sig ett kloster. En förmiddag tillbringade vi på Lindholm Høje - ett av Nordens mest imponerande och märkligaste gravfält från yngre järnåldern. Besök gjordes även på Lindholm Museum, där det fanns arkeologiska fynd från utgrävningarna på platsen och utställningar om livet och döden på Lindholm Høje, dessutom en utställning om Limfjordslandet, om förhistorien kring Limfjorden.

Avslutningsvis blev det en dag i Vendsyssels centralort Hjørring, en stad där man slog mynt redan på 1150-talet och med tre kvarstående medeltidskyrkor tillägnade Sankt Olof, Sankt Hans och Sankta Catharina. Köpstaden var under medeltiden hemort för rättsväsendet i form av sysseltinget. Huvudmålet i Hjørring var en rundvandring på regionmuseet Vendsyssel Historiske Museum, vars arkeologiska samlingar var helt enastående med ett stort antal av rum fullpackade med allt från en 28000 år gammal tand från en mammut till uroxar, flinta, keramik, brons och järn, vid sidan av allt annat som ett regionmuseum ska innehålla. Det påminde om Göteborgs arkeologiska museum i början av 1900-talet, då man ställde ut artefakter i tusental. En fröjd för ett arkeologiskt intresserat öga.